«Американська історія жахів» за роки існування перетворилася на справжній феномен хорору, що подарував фанатам ідеально моторошні історії, культові образи та атмосферу, яка не відпускає. Та не всі сезони отримали однакову любов глядачів і критиків: одні увійшли в історію як шедеври жанру, інші залишили змішані враження. Чи здогадаєтесь, який сезон стабільно очолює рейтинги IMDb, Metacritic та Rotten Tomatoes? А який опинився внизу списку, попри гучні очікування? Ми підготували добірку, що розставить усе по місцях — від беззаперечного фаворита серед фанатів до сезону, який виявився не таким страшним, як обіцяли трейлерв.
Другий сезон антології — «Американська історія жахів: Притулок» — вважається одним із найсильніших і наймоторошніших у всій франшизі. Події розгортаються у 1960-х у католицькому психіатричному закладі «Бріар Кліфф», де пацієнти та лікарі стають заручниками жорстоких експериментів, релігійного фанатизму й власних демонів. Сюжет майстерно поєднує кілька ліній: серійних убивць, медичні жахи, екзорцизм і навіть прибульців, створюючи відчуття безвиході й абсолютного хаосу. Центральними персонажами стають сувора сестра Джуд (Джессіка Ленг), амбітна журналістка Лана Вінтерс (Сара Полсон) та харизматичний, але небезпечний доктор Арден (Джеймс Кромвелл). Атмосфера тиску, параної та страху перетворює «Притулок» на справжній психологічний трилер, який залишає глибокий слід. Саме цей сезон часто називають вершиною серіалу — за складність тем, акторську гру та шокуючу, але захопливу історію.
Дев’ятий сезон антології — «Американська історія жахів: 1984» — це яскрава стилізація під класичні слешери 80-х, сповнена кривавих сцен, ретро-естетики та відсилок до культових фільмів на кшталт «П’ятниці 13-го». Події розгортаються у літньому таборі «Редвуд», де група молодих вожатих опиняється у пастці між двома маніяками: легендарним Містером Джінглсом та загадковим «Нічним переслідувачем», натхненним реальною фігурою Річарда Раміреса. Візуальний стиль, саундтрек та костюми створюють відчуття повного занурення у атмосферу VHS-епохи, а сюжет балансує між жахами та чорним гумором. Сезон відзначається меншою кількістю містики, але більше концентрується на жанровій «м’ясорубці» з несподіваними сюжетними поворотами та грою зі стереотипами хорору. «1984» сприймається як своєрідний любовний лист фанатам класичного слешеру й водночас — динамічний експеримент, що вирізняється на фоні інших сезонів франшизи.
Третій сезон переносить глядачів до Нового Орлеану, де в наш час виживають нащадки відьом Салему. Тут діє школа для обдарованих дівчат, які навчаються контролювати свої надприродні здібності та змагатися за титул Верховної відьми. У центрі сюжету — боротьба між амбіційною та безжальною Фіоною Ґуд (Джессіка Ленг) і молодим поколінням відьом, серед яких Зої (Таїсса Фарміга), Медісон (Емма Робертс) та Місті Дей (Лілі Рейб). «Шабаш» вирізняється яскравою естетикою, атмосферою готики та поєднанням містики, чорного гумору й драми. Крім внутрішніх конфліктів у клані, відьми стикаються з ворогами зовні — від давніх суперниць до історичних постатей, таких як мадам Делфіна Лалорі. Сезон отримав визнання завдяки сильним жіночим образам і поєднанню теми сили, влади та ціни безсмертя.
Події четвертого сезону відбуваються у Флориді 1952 року, де залишки мандрівного цирку намагаються вижити в часи, коли інтерес до подібних шоу зникає. Його власниця Ельза Марс (Джессіка Ленг) збирає трупу людей із фізичними особливостями, які прагнуть сцени, слави та простого права на існування. Однак боротьба за виживання перетворюється на кошмар: персонажі стикаються із суспільною ворожістю, внутрішніми зрадами та справжнім терором у вигляді жорстокого клоуна Твісті. «Шоу виродків» поєднує елементи мелодрами, хорору та трагедії, торкаючись тем дискримінації, ізоляції та людської жорстокості. Це один із найбільш емоційних сезонів, який одночасно лякає й викликає співчуття, показуючи «інакшість» не як монстра, а як жертву байдужого світу.
Восьмий сезон став першим масштабним кросовером франшизи, поєднавши сюжетні лінії «Будинку-убивці» та «Шабашу». Світ занурюється у хаос після ядерної катастрофи: обрані виживають у підземному укритті, де боротьба за владу та ресурси швидко перетворюється на смертельну гру. У центрі подій — дорослий Антихрист Майкл Ленгдон, син із першого сезону, який прагне втілити кінець світу. Йому протистоять відьми з Нового Орлеану, повертаючи на екран улюблених героїнь. «Апокаліпсис» вирізняється масштабністю, містичними баталіями та атмосферою кінця світу, поєднуючи апокаліптичний хорор, окультизм і теми добра та зла. Для фанатів це особливо цінний сезон завдяки камбеку багатьох культових персонажів і довгоочікуваним сюжетним перетинам.
Перший сезон знайомить глядачів із форматом антології та закладає основу всієї франшизи. У центрі історії — родина Гармонів, яка переїжджає до старовинного будинку в Лос-Анджелесі, сподіваючись почати нове життя. Та оселя виявляється проклятою: її стіни населені привидами колишніх мешканців, кожен із яких загинув тут жахливою смертю. Минуле та теперішнє зливаються, а реальність поступово перетворюється на кошмар, із якого неможливо втекти. «Будинок-убивця» поєднує класичні елементи готичного хорору з сучасними темами — сімейною кризою, зрадою, психологічними травмами. Сезон одразу подарував глядачам культових персонажів, зокрема загадкового Тейта Ленгдона, і став стартовою точкою, що визначила атмосферу, стиль і відвертість «Американської історії жахів».
Шостий сезон вирізняється експериментальною формою подачі: перша частина стилізована під документальне реаліті-шоу, де актори відтворюють події, що нібито сталися з подружжям, яке переїхало до віддаленого будинку в Північній Кароліні. Друга частина руйнує цей формат, занурюючи глядача у прямий кошмар, де межі реальності та вигадки стираються. Сюжет обертається навколо загадки зниклої колонії Роанок і привидів, що продовжують переслідувати мешканців будинку. «Роанок» поєднує психологічний трилер, хорор та елементи метанаративу, створюючи відчуття постійної напруги та непередбачуваності. Сезон отримав високу оцінку за інноваційний підхід і здатність дивувати глядачів не лише сюжетом, а й формою подачі.
Сьомий сезон переносить глядачів у США 2016 року, на тлі напруженої політичної ситуації після президентських виборів. Місто охоплює страх і хаос, а харизматичний фанатик Кай Андерсон (Еван Пітерс) створює власний культ, маніпулюючи людьми та змушуючи їх скоювати жахливі вчинки. У центрі сюжету — Кевін (Біллі Лурд), який намагається врятувати себе та свою сестру, протистоячи психологічному терору та параної. «Культ» менше грає з містикою, натомість концентрується на реалістичних жахах, що виникають із страху, політичної радикалізації та маніпуляцій. Сезон виділяється соціальною гостротою та актуальністю теми влади над свідомістю, створюючи відчуття тривоги, яке тримає глядача від першого до останнього епізоду.
П’ятий сезон переносить глядачів у розкішний, але зловісний готель «Кортез» у Лос-Анджелесі, де під шикарною фасадною естетикою ховаються темні таємниці та надприродні сили. Сюжет охоплює вампірів, привидів і демоничних персонажів, а центральною фігурою стає графиня (Леді Гага), яка править готелем із непохитною владою і загадковим минулим. «Готель» поєднує елементи декадансу, хорору та психологічної драми, досліджуючи теми гріха, спокуси та безсмертя. Візуальна розкіш, костюми та сценографія створюють унікальну атмосферу, а акторські роботи Джессіки Ленг, Леді Гаги та інших членів ансамблю роблять сезон одним із найбільш яскравих і впізнаваних у франшизі.
Десятий сезон складається з двох окремих, але тематично пов’язаних історій. Перша частина, «Червона припливна хвиля», розповідає про письменника, який переїжджає до тихого містечка в пошуках натхнення і стикається з загадковими ліками, що дарують геніальність, але перетворюють людей на монстрів. Друга частина, «Чорна долина смерті», занурює у змову, пов’язану з НЛО та експериментами над людьми у 1950-х роках. Сезон поєднує класичний хорор із науковою фантастикою, додаючи елементи психологічного трилеру та містики. «Подвійний сеанс» отримав суперечливі відгуки через різнорідність історій, проте вирізняється креативним підходом, несподіваними сюжетними поворотами та унікальною атмосферою, яка тримає глядача в напрузі від першого до останнього епізоду.
Одинадцятий сезон переносить глядачів у Нью-Йорк 1980-х років, на тлі розквіту клубної культури та становлення ЛГБТ-спільноти. Місто охоплює страх і хаос через серійного вбивцю, який тероризує мешканців і кидає виклик поліції та суспільству. Паралельно сезон торкається теми СНІДу, дискримінації та боротьби за виживання в небезпечному середовищі. «Нью-Йорк» поєднує елементи детективного хорору, соціальної драми та психологічної напруги, створюючи відчуття постійної загрози. Сезон виділяється похмурою атмосферою, реалістичними жахами та актуальністю тем, показуючи, як страх і нетерпимість можуть стати таким же небезпечним ворогом, як і надприродні сили.
Дванадцятий сезон базується на романі Даніели Валентайн Delicate Condition і занурює глядачів у сучасний психологічний хорор. Головна героїня, акторка Анна (Емма Робертс), намагається завагітніти за допомогою ЕКО, проте починає підозрювати, що над її майбутньою дитиною нависла зловісна сила. Сюжет поєднує тему материнства, жіночого тіла та контролю над власною долею з елементами параної та трилеру. «Делікатес» досліджує страхи сучасного світу, акцентуючи увагу на психологічних і соціальних аспектах, а не на надприродних подіях. Сезон отримав змішані відгуки, проте відзначається актуальністю теми, напруженою атмосферою та здатністю тримати глядача у стані очікування, поєднуючи класичний дух франшизи з сучасним підходом до хорору.
Сезон | Назва | IMDb | Метакритик | Гнилі помідори | Середній рейтинг |
---|---|---|---|---|---|
1 | Будинок-убивця | 8.0 | 62/100 | 72% | 73,3% |
2 | Притулок | 8.3 | 65/100 | 84% | 77,3% |
3 | Шабаш | 7.9 | 71/100 | 85% | 78,3% |
4 | Шоу виродків | 7.9 | 69/100 | 77% | 75,0% |
5 | Готель | 7.8 | 60/100 | 64% | 67,3% |
6 | Роанок | 7.6 | 72/100 | 74% | 74,0% |
7 | Культ | 7.2 | 66/100 | 73% | 70,3% |
8 | Апокаліпсис | 7.9 | 63/100 | 79% | 73,6% |
9 | 1984 рік | 7.8 | 67/100 | 88% | 77,6% |
10 | Подвійний сеанс | 6.6 | 51/100 | 80% | 65,6% |
11 | Нью-Йорк | 5.8 | Дані відсутні | 71% | 64,5% |
12 | Делікатна | 5.3 | 57/100 | 77% | 62,3% |